onsdag 8 maj 2013

Vita cyklande män

Ofta när jag blir överväldigad av antalet män i samma rum eller lokal som mig visar det sig vara cirka 50/50 män/kvinnor. Det är bara att jag är så van att umgås och jobba med uteslutande tjejer så det känns som att männen totalt dominerar rummet om de är fler än 3.

Samma känsla har jag när jag cyklar här. Så idag på väg till jobbet räknade jag, och jag kände rätt!
På över 80 män gick det 6 kvinnor ink. mig själv. Varför? Är det så i Stockholm fast jag inte tänker på det där? Vavava? Konstigt. Kan någon vara snäll och räkna åt mig?

Enligt en enkät som undersökte kvinnliga låginkomsttagares attityder till cykling svarade 80 % att de inte känner sig trygga i trafiken och 37 % att det inte trodde det var möjligt att transportera barn eller matvaror på cykeln. 28 % avstod för att de inte ville bli svettiga.

Och kanske den springande punkten: 66 % ansåg att det var för jobbigt att cykla p.g.a. backarna.







Vanlig
Ovanlig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar